Review Nokia N95: modern en veelzijdig

• Gesprekstijd
    7 uren
  • Standby-tijd
    228 uren
  • Introductie
    2e kwartaal 2007

Door Mark Wierenga - Hoewel de Nokia N95 alweer twee maanden op de Nederlandse markt beschikbaar is blijft de populariteit onverminderd, zoals we ook kunnen zien in onze Toestelwijzer. Al voordat het toestel beschikbaar was stond het internet vol met pre- en reviews, met soms uiteenlopende meningen. Het is in ieder geval duidelijk dat het mobieltje nogal wat los heeft gemaakt, dus na een kort bericht een tijdje terug vonden we het nu wel tijd om een iets meer uitgebreide review op Bellen.com te plaatsen.

Nou helpt het natuurlijk dat ik zelf al vanaf het begin dit toestel bij me draag en er dus veel gebruik van heb kunnen maken. Waar de meeste reviewers een mobieltje een week, of soms zelfs maar een paar dagen gebruiken voordat ze er een mening over geven heb ik er op mijn gemak mee kunnen spelen. Ik zal in deze review de N95 dan ook bekijken vanuit de gemiddelde gebruiker. Het is onzinnig om hier elke functie uitgebreid en zeer technisch uit de doeken te doen omdat de meeste mensen een toestel normaal gesproken ook niet op die manier gebruiken. Hier zal ik de belangrijkste aspecten van het toestel belichten:

Vormgeving
Voor een smartphone is dit een redelijk licht model en zijn de afmetingen ook beschaafd. Uiteraard is het niet te vergelijken met een veel slankere slidephone als bijvoorbeeld de Samsung U600, maar voor de gemiddelde koper van een N95 zal dit niet veel uitmaken. Qua uiterlijk zijn de meningen niet eens zo erg verdeeld, doorgaans wordt er positief op gereageerd. Meest opvallende innovatie is de dual-slider waarbij het normale numerieke toetsenbord gewoon aan de onderkant zit maar er aan de andere kant nog vier knoppen zitten die voor de mp3 speler gebruikt kunnen worden. Leukste hieraan is dat het scherm dan overspringt op landscape modus, wat bij veel toepassingen net even iets prettiger werkt. Het systeem went erg snel en is fijn en makkelijk in gebruik. Het scherm zelf is van een bijzonder hoge kwaliteit, hoewel de resolutie met 320x240 pixels (QVGA) net iets lager is dan bijvoorbeeld de N80 van Nokia. Opvallend is overigens dat de laatste tijd vrijwel alle nieuwe high-end toestellen over deze resolutie beschikken, voornamelijk omdat het voor ontwikkelaars van mobiele software eenvoudig is om programma’s voor een uniforme standaard te kunnen ontwerpen.

Het schijnt dat veel mensen wisselende ervaringen kunnen hebben met de bouwkwaliteit van Nokia, voor mij is dat tot dusver positief geweest. Mijn toestel heeft niet alleen een val in een drukke kroeg overleefd maar ik heb hem tijdens een vakantie zelfs nog van een balkon op de eerste verdieping laten vallen (stom natuurlijk!). In beide gevallen was de accu eruit gesprongen maar kon het toestel daarna zonder problemen weer aan worden gezet. Enige puntje van kritiek op het ontwerp is het schuifje van de camera; het went wel, maar had net iets makkelijker kunnen zijn. Bovendien wil het nog wel eens vast blijven zitten.

User interface
Voor degenen die ervaring hebben met de user interface van Symbian zijn er weinig verrassingen: het menu is op verschillende manieren in te delen en het gebruik is eenvoudig. Ten opzichte van een aantal eerdere varianten zijn er minder mappen in het menu te vinden en is er nog een apart sneller menu met een eigen knop om hier snel toegang toe te krijgen. Ook bij het zijwaarts opensliden komt dit menu te voorschijn. Leuk hieraan is dat er een paar eigen foto’s in te stellen zijn die meedraaien op de achtergrond van dit menu.
Op het bureaublad zijn bovendien nog een aantal snelkoppelingen te vinden die zelf in te stellen zijn. Voor de mp3-speler, camera en galerij zijn aparte knoppen. Deze zijn redelijk intuïtief te gebruiken zodat het menu niet eens zo heel vaak geraadpleegd hoeft te worden. Het telefoonboek is net als bij voorgaande edities van Symbian erg goed en eenvoudig te gebruiken, ook bij een groot aantal contacten.

Internet en e-mail
De N95 is het eerste Nokia toestel dat gebruik kan maken van HSDPA. Ook zit er WiFi op, maar de eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik maar weinig netwerken heb kunnen vinden waar ik gebruik van kon maken. Voor het gebruik van internet heb ik mij dus moeten beperken tot UMTS, wat overigens ook behoorlijk prettig werkt. In vergelijking met andere browsers laat deze de sites veel meer zien zoals ze ook op een normale computer getoond worden. Er wordt daardoor wel meer data verbruikt, dus een abonnement met een ruime databundel is zeker aan te raden. Het toestel is in ieder geval bijzonder geschikt om dagelijks even je favoriete sites op te bekijken en af en toe iets op te zoeken.

E-mail is ook mogelijk op dit toestel, maar er zijn nauwelijks verbeteringen ten opzichte van eerdere Symbian smartphones. Door het ontbreken van Push Mail en een volledig toetsenbord is het sowieso niet aan te raden dit toestel te gebruiken voor het dagelijks lezen en beantwoorden van e-mail, in zo’n geval is een Blackberry Pearl of een Nokia E90 nog altijd een veel geschikter apparaat.

GPS receiver
Ook nieuw voor Nokia is de ingebouwde GPS receiver. Al eerder was het bij een groot aantal smartphones mogelijk om een externe receiver via bluetooth op de telefoon aan te sluiten, waarna er eenvoudig TomTom Mobile of Route 66 op geïnstalleerd kon worden. Nadeel van dit systeem is uiteraard dat dit apart aangeschaft dient te worden, dat je het apart moet opladen en dat je het niet altijd bij je hebt. Het is dan ook niet geheel onwaarschijnlijk dat een ingebouwde GPS receiver binnen enkele jaren tot de standaard uitrusting van iedere smartphone zal behoren.

Bij de N95 is het duidelijk dat deze tot de eerste generatie toestellen behoort die over deze technologie beschikt, tot nu toe zijn mijn ervaringen ermee nog niet geweldig te noemen. Hoewel het erg leuk is om je positie op te zoeken en de gratis kaarten van een kwalitatief hoog niveau zijn duurt het nog veel te lang voordat er een fix met de satellieten is, terwijl dit vaak (zeker in stedelijk gebied) helemaal niet mogelijk is. Voor het navigeren in de auto kan tegen een geringe meerprijs spraakgestuurde navigatie aangeschaft worden, maar de ervaringen hiermee zijn wisselend. In sommige gevallen is het zelfs handiger alsnog een externe receiver aan te schaffen.

Gelukkig lijkt het erop dat er op korte termijn verbetering komt: met een nieuwe firmware update (V 12.0.013) gaat Nokia Assisted GPS toegevoegen, wat de resultaten drastisch kan verbeteren. Niet alleen worden de satellieten veel sneller gevonden, ook is het zelfs binnenshuis mogelijk om de positie te bepalen. Zodra TomTom en andere navigatiesoftware gebruikt kan worden in combinatie met de interne GPS receiver zou dit toestel weleens een goede vervanging kunnen zijn van ieder ander navigeer apparaat, of het nou in de auto of ergens anders wordt gebruikt.

Camera en audio
Eén van de meest opvallende eigenschappen van de N95 is de indrukwekkende 5 megapixel camera waar het mee uit is gerust. Net als bij de eerste generatie digitale camera’s en bij de meeste andere cameratelefoons kan het wat lang duren voordat een foto daadwerkelijk gemaakt is, maar voor mij persoonlijk geldt dat dit niet zo’n probleem is. Wel is duidelijk dat dit toestel met afstand de beste camera heeft die er momenteel verkrijgbaar is en dat de kwaliteit niet onderdoet voor veel normale digitale camera’s. In vergelijking met andere toestellen is ook de kwaliteit van filmpjes enorm toegenomen, zodat ze ver af staan van de ellendige schokkerige opnames die we lang gewend waren van mobieltjes. Voor de meeste mensen die de camera voornamelijk gebruiken voor feestjes en vakanties is het dan ook absoluut niet meer nodig om nog een aparte digitale camera naast de N95 te gebruiken (scheelt toch al weer snel zo’n 200 euro). Overigens lijkt het er wel op dat er felle concurrentie komt van de Sony Ericsson K850i die ook over een 5 megapixel camera beschikt. Sony Ericsson heeft al eerder aangetoond dat het uitstekende camera’s produceert die vaak net iets beter zijn dan die van de andere mobieltjesbouwers.

Gelukkig hebben ze er bij Nokia dit keer voor gekozen om gebruik te maken van de meest gebruikte standaarden in de industrie. Zo kan er een 3.5 mm audio plug aangesloten worden, waarmee de meeste oordopjes, koptelefoons en audiokabels voor de N95 gebruikt kunnen worden (dus niet langer alleen de Nokia producten zelf). Ook handig is de keuze voor de micro-SD kaart, waarmee je voor 30 euro al 2 GB aan het toestel kan toevoegen. Bovendien is het waarschijnlijk dat de nieuwe kaart van 4 GB ook geschikt is voor het toestel. De mp3 speler zelf is overigens extreem makkelijk te gebruiken, er is te selecteren op album, artiest, nummer, genre, componist of het meest populaire nummer. Met een kaartje van 2 GB kunnen er via de meegeleverde Nokia Suite software doodeenvoudig (bijvoorbeeld gewoon via Windows Explorer) een stuk of 15 albums op het toestel gezet worden, terwijl er nog ruimte genoeg overblijft voor foto’s en video’s. De meegeleverde oordopjes hebben een eigen afstandsbediening zodat het toestel zeker in combinatie met de speciale muziekknoppen zeker niet onderdoet voor een iPod Nano. Scheelt natuurlijk ook weer zo’n 150 euro.

Verder zit er nog een radio in het toestel, hoewel de ontvangst bij mij niet altijd zo’n succes was. Wat ik wel geweldig vond was het instellen van de frequenties. Waar dat vroeger nog handmatig moest op je mobieltje hoefde ik nu alleen nog maar mijn locatie in te voeren, waarna alle zenders netjes werden geïnstalleerd. Overigens ging dit ook op voor de installatie van internet, e-mail en mms; het meeste werk werd door het toestel zelf verricht.

Accu
Hoewel vrijwel alle reviews overwegend positief waren is er vooral over de accu nogal wat afgeklaagd. Een enkeling kwam zelfs met het advies dit toestel vanwege dit minpunt vooral niet te kopen. Nu is mijn eigen ervaring dat dit enorm meevalt, om een vrij eenvoudige reden. Iedereen die dit toestel voor het eerst in de handen gedrukt krijgt heeft onmiddellijk de neiging er als een gek mee aan de slag te gaan. Er zijn veel onwijs veel functies die ontdekt kunnen worden en die samen behoorlijk wat van het toestel vragen. Bovendien presteert iedere accu een stuk beter na een redelijk aantal keren opgeladen te zijn geweest en kan het nog wel langer duren voordat deze optimaal presteert. Na mijn N95 twee maanden in gebruik te hebben gehad kan ik wel redelijk de balans opmaken. Wanneer ik op een normale dag naar mijn werk forens gebruik ik de mp3 speler ongeveer anderhalf uur en ben ik misschien een half uurtje aan het internetten. Daarnaast zit ik de hele dag nog redelijk wat te bellen en te sms’en. Als ik ’s avonds nog uitga wil ik vaak nog wel eens een fotootje of filmpje opnemen. Na zo’n 18 uur aangeweest te zijn kan deze weer de lader in. De tijd dat een toestel meerdere dagen niet opgeladen hoefde te worden is nu wel voorbij, maar dat went snel genoeg. Je moet een mobieltje ’s nachts toch ergens neerleggen, waarom dan niet standaard aan de lader? Tot nu toe heb ik nog nooit meegemaakt dat hij helemaal uitviel vanwege energiegebrek, terwijl het bij matig gebruik ook nog best wel eens twee dagen op één keer opladen mee kon gaan. Pas bij het filmen of bekijken van het laatste seizoen van je favoriete tv serie gaan de streepjes wel snel omlaag, maar zelfs dan valt het toestel nog niet gelijk uit.

Conclusie
Uiteindelijk kan ik niet anders concluderen dan dat dit een geweldig apparaat is. Wat voor mij het belangrijkste is, is dat ik nu écht een mp3 speler en een hoogwaardige camera in een telefoon gecombineerd zie. Bovendien is internetten hierop onwijs fijn en zou ik ook zeker niet zonder kunnen, simpelweg omdat je af en toe in de trein toch even je favoriete sites wilt checken. GPS is nu nog leuk, maar nog niet handig genoeg voor dagelijks gebruik, maar na de eerste firmware update zou dit weleens sterk kunnen verbeteren. Wat betreft de accu vind ik deze goed genoeg, hoewel toestellen die over minder functies beschikken dit uiteraard een stuk beter doen.

Ten slotte, voor wie is dit toestel? Voor mensen die weinig functies gebruiken en vooral een hippe fashion phone willen hebben is deze waarschijnlijk te duur. Ook voor zakelijke gebruikers zijn er alternatieven die bijvoorbeeld het e-mailen eenvoudiger maken. Als er dan toch een nadeel is, is het ongetwijfeld de hoge aanschafprijs. Dit is alleen redelijk te compenseren door de N95 niet alleen te gebruiken om mee te bellen, maar ook ter vervanging van een losse mp3 speler, digitale camera en GPS receiver. De N95 is dan nog steeds duur, maar het gemak van alles in één apparaat is natuurlijk ook wat waard. Tot nu toe is er nog geen opvolger aangekondigd en lijkt het er ook niet op dat de concurrentie met een waardig alternatief komt. Natuurlijk zijn er toestellen die misschien net iets betere foto’s kunnen maken, net iets meer muziek mee kunnen dragen, of iets lichter en mooier zijn, maar er is geen enkel mobieltjes dat zo veel dingen samen, zo goed kan doen. De N95 mag dan een flinke duit kosten, wat mij betreft is deze dat zeker waard.

Update:
Inmiddels is de Nokia N95 ook verkrijgbaar met een intern geheugen van 8 GB. Deze nieuwe variant heeft bovendien een iets groter scherm, een flinke uitbreiding van het werkgeheugen en een forsere accu (1200 mAh in plaats van 950 mAh, goed voor behoorlijk wat extra uurtjes standbytijd). Bovendien werkt de GPS functie een stuk beter dankzij de toevoeging van AGPS.

Update 19-10-2007:
Voor een vergelijking van de camera van de Nokia N95 verwijzen we u naar onze review van de Sony Ericsson K850i.

Vergelijk en kies de beste deal