Ben Woldring
Ook bekend van Gaslicht.com!

Terug naar het nieuwsoverzicht

Review nieuwe Sony Ericsson K850i: ongeëvenaarde camera

9 reacties

Door Mark Wierenga

De afgelopen jaren heeft Sony Ericsson meerdere malen bewezen dat het uitstekend in staat is om verschillende functies in één mobieltje te stoppen. Zo is er de succesvolle W- (walkman) lijn van toestellen die als volwaardig alternatief van een mp3-speler kunnen dienen en waarvan er al vele populaire voorbeelden van zijn verschenen, zoals de slanke W880i en de voordelige W580i. Binnen de K- (kamera) lijn zagen we eerder al de K750i en de K800i, waarvan vooral de laatste liet zien dat het niet onderdeed voor normale digitale camera's, mede dankzij het gebruik van de Cybershot techniek van Sony. De nieuwe K850i moet dan ook vooral als opvolger hiervan gezien worden en tevens de concurrentie aangaan met de Nokia N95, die ondanks het stevige prijskaartje bijzonder goed verkoopt. En met een beetje fantasie zijn er zelfs toepassingen uit Apple’s iPhone in terug te vinden. We hebben nu al een tijdje de beschikking gekregen over een test model, hieronder beschrijf ik onze ervaringen daarmee.

Nieuwe mogelijkheden
Tot nu toe heeft de strategie van Sony Ericsson om aparte muziek- en camera mobieltjes te maken een aantal belangrijke innovaties opgeleverd. Toch is er vanuit de markt meer vraag naar mobieltjes die meerdere dingen tegelijkertijd goed kunnen zonder al te fors en onpraktisch te zijn. In mijn eerdere review van de Nokia N95 was al duidelijk dat dit toestel daar behoorlijk in geslaagd was. Verder zijn er een aantal dingen die Sony Ericsson net een stukje beter kan. Zo hadden ze al een aantal jaren eerder autofocus en een sterke xenonflits toegepast in hun telefoons, terwijl we dit laatste nog steeds niet in de N95 terug zien. Een ander punt waar de Nokia minder scoorde was de beperkte batterijduur, iets waar de K850i het opnieuw net een stukje beter doet. Bovendien is het met dit toestel ook mogelijk om snel te internetten via HSDPA.

Het wint echter lang niet op elk terrein: Wifi en GPS ontbreken en omdat het besturingssysteem meer gesloten is (in tegenstelling tot het open Symbian platform) zijn de mogelijkheden op het gebied van software nog redelijk beperkt. Ondanks de vele mogelijkheden kan de K850i dan ook nog geen echte smartphone worden genoemd. Wel zijn er ten opzichte van de vorige toestellen uit de K-lijn veel veranderingen in het ontwerp opgenomen. Meest in het oog springend is het verplaatsen van de navigatietoets naar beneden, waardoor het nu tussen de numerieke toetsen geplaatst is. Net als bij de K810i staan deze dan ook verder uit elkaar, wat voor veel mensen even wennen kan zijn. Ook zijn de belangrijkste functietoetsen gewijzigd, waardoor bijvoorbeeld het 'terug-knopje' en de internettoets zijn verdwenen. In de praktijk hebben we dit als niet storend ervaren. Hiervoor in de plaats zijn er knoppen net onder het scherm gekomen, die een soort van touch-screen gevoel geven. Nadeel is dan natuurlijk wel dat het mobieltje erg gevoelig is voor vingerafdrukken.

Design
Erg leuk zijn de lichtjes die achter de toetsen te vinden zijn en die in verschillende patronen voor mooie effecten kunnen zorgen. Ook bij het aanzetten van de camera verschijnt er rond de lens heel eventjes een blauw lichtje. Toch kan niet gezegd worden dat het ontwerp vernieuwend of bijzonder is, in feite blijft het toestel een traditionele ‘candybar’. Sony Ericsson heeft er niet voor gekozen een cover aan de achterkant te plaatsen die opengemaakt kan worden voor de accu – zoals bij de meeste mobieltjes – maar heeft bij de K850i de onderkant voorzien van een scharniertje. Het voordeel hiervan is dat de accu, SIM-kaart en geheugenkaart makkelijk te bereiken zijn, maar in onze testtelefoon kwam er al vrij snel stof achter de scharniertjes waardoor deze lastiger te sluiten was.

Muziek
Een andere nieuwe feature konden we ín het toestel vinden. Net als veel toestellen in de W-lijn heeft de K850i nu ook TrackID van Sony Ericsson. Door het toestel slechts een paar seconden bij een luidspreker te houden wordt een online database geraadpleegd, zodat het erg snel mogelijk is de naam van de artiest en het nummer te vinden. We hebben het zelf voor de radio getest en tot onze verrassing werkte dit niet alleen wanneer het geluid wat slechter was (bijvoorbeeld wanneer er mensen doorheen praatten), maar was de verscheidenheid van nummers die werden herkend ook nog eens erg groot: zelfs een aantal obscure dance-, Nederlandstalige- en klassieke nummers wist het systeem zonder moeite te benoemen. Hiermee is het dus altijd mogelijk om te achterhalen welk nummer je nu net op de radio of in de kroeg hoort! Ook nieuw was de indeling van het media menu. Net als bij de Apple iPhone heeft het toestel zelf in de gaten wanneer je het op z’n kant houdt, zodat het menu dan gelijk in landscape modus wordt getoond. Dit media menu heeft overigens in z’n geheel een design make-over gekregen, waardoor het makkelijk is om alles te vinden en het toestel als alternatief voor een mp3-speler te gebruiken. Het is echter wel jammer dat het mobieltje niet bij elk menu in landscape modus te gebruiken is, want met zo’n groot scherm was dit in een hoop situaties wel erg handig geweest.

Camera
Waar de K850i echter met name in uitblinkt is de superieure camera ten opzichte van andere mobieltjes. Hoewel het niet de eerste telefoon is met een 5 megapixel camera, is dit momenteel waarschijnlijk wel de beste. Zoals veel andere cameramobieltjes beschikt ook deze nieuwe Sony Ericsson over digitale zoom, autofocus en de mogelijkheid om scherpe video’s op te nemen. In tegenstelling tot bijvoorbeeld de Nokia N95 heeft dit toestel een behoorlijk felle xenonflits, waarmee het ook écht als volwaardig alternatief voor een normale digitale camera kan dienen. Hoewel dit toestel nog niet voorzien is van optische zoom, zijn de foto’s van een kwaliteit die voor de gemiddelde amateur-fotograaf ruim voldoende zijn. Ook op verschillende andere sites waar de foto’s van de K850i met andere mobieltjes wordt vergeleken blijkt duidelijk dat dit toestel toch echt een klasse apart is.

Om een snelle indruk te geven van de capaciteiten van de camera laten we hier een foto zien van het Bencom kantoor in Usquert, met als vergelijkingsmateriaal een foto gemaakt door een Nokia N95.

Let op: de foto gemaakt met de K850i komt van een testtoestel en is nog niet van optimale kwaliteit! Zodra we een foto kunnen tonen die gemaakt is met een productietoestel plaatsen we deze.

Sony Ericsson K850i (klik voor vergroting):

Nokia N95 (klik voor vergroting):

Conclusie
Het kan nog een hele klus worden voor Sony Ericsson om een dominante marktpositie te veroveren met de K850i, want ondanks de vele kwaliteiten van dit mobieltje komt het in vergelijking met de directe concurrenten - de Samsung G600 en de Nokia N95 - redelijk laat op de markt. Toch kan de Sony Ericsson K850i  terecht één van de beste mobieltjes van 2007 genoemd worden, niet alleen vanwege de fantastische camera maar ook omdat dit rijk uitgeruste mobieltje wel erg veel waar voor haar geld biedt.